Routekaart (Full Screen: klik rechtsboven)

zaterdag 31 mei 2014

31/5, vertrekken en aankomen bij Bredenvoort, 107 km

Gek eigenlijk dat er krachten zijn die je op pad sturen, en dat je er nog genoegen in schept ook, weg van waar je je welbevindt. Toch gebeurt het ons, en met genoegen!  Afscheid van dierbaren, hulpvaardigen, vertrouwden.
De afdruk op de ruit van onze tuindeur ervaar ik nogal symbolisch: "laat het maar komen, je kúnt het, ga er op uit.  Pinksteren is nabij!". De houtduif die dit schilderde moet wel heel erg zijn geschrokken, sneu toch. Maar zijn afdruk is prachtig en niet iedereen kan  pochen op zo'n nalatenschap.
Na een passend afscheid van onze buren rijden we over bekende paden en ontmoeten we de Wisent-bizons die bij het Ganzenven vrij in het Herperduin rondlopen.
Verder langs feestende steden met festivals etc, het is er een uitgelezen weekend voor.
Nog een plaquette gezien waarop de Bataven worden gememoreerd, ja ook de kale plek aldaar heeft diepe historie.
Om een foto te maken van een kunstzinnig met fietsen uitgedoste boom moet je natuurlijk je fiets neerzetten.  Nou lukt me dat wel vaker niet helemaal maar de koprol (ja mét helm) die ik nu maakte was nieuw en perfect. Maar nét niet in een slootje beland! Alweer geluk gehad. 
Als we even voor Bredevoort de camping 't Walfort zien, kunnen we de verleiding niet weerstaan. Het is zo'n ACSI terrein, dus zeker niet de beoogde rust van een Natuurcamping (zeker dit pretweekend niet), maar na 103 km voel ik goed dat mijn billetjes nog niet aan de nieuwe fiets zijn gewend.
Happen in Bredevoort gaat uitstekend, ook de lokale historie is boeiend. Mij spreekt het wel aan dat Maurits van Oranje de stad van de Spanjolen ontdoet, ze vervolgens veroordeelt tot een boete van 6000 guldens wegens heulen met de vijand, dit weer kwijtscheldt wat de stad is leeggeplunderd, en als dank 3 vaten wijn krijgt. Koopmanschap noem ik dat. De toon is gezet en hij maakt zich op om o.a. Enschede (mijn geboortestad) te bevrijden.
Wist je dat Bredevoort zich profileert als boekenstad? Ik niet, maar inderdaad je struikelt over de (wegkwijnende) boekenwinkeltjes.
Zo, de camping is ietwat tot rust gekomen. Tijd om af te sluiten .
[De post wilde aanvankelijk niet verstuurd worden. 8 Foto's was teveel, misschien later. ]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten